Hitta sin kundkrets

När man startar sitt företag så kan det vara bra att reflektera över vilken kundkrets som faktiskt kommer vara ens huvudsakliga inkomstkälla. Det är lätt att tänka sig att alla åldrar och typer av människor kommer vara potentiella kunder, men så ser sällan verkligheten ut. För vissa företag så kan även den geografiska faktorn vara en del i vilka kunder som faktiskt kommer handla hos en.

För att ta ett exempel så kanske du startar ett företag som bilhandlare i norra Sverige. Det kommer då förmodligen vara så att du får sälja de allra flesta bilarna till personer som bor i närheten. Detta eftersom många väljer att köpa en bil som finns i närheten för att kunna åka och titta och provköra den på ett smidigt sätt. Då kanske man vill titta lite extra på vilka bilmärken som verkar vara mest populära bland befolkningen där just du bor, för att du ska kunna sälja så bra som möjligt. Om man då vill utöka sitt geografiska område så kan man alltid erbjuda hemkörning av bilen, men då gäller det nog att man redan har hunnit etablera sitt företag som pålitligt och seriöst.

Det är alltså inte helt säkert att kundkretsen man en gång haft alltid kommer vara exakt samma, men det är ändå bra att ställa in sig på en grupp man riktar sig mot allra mest. Sedan får man se vart företaget tar vägen, plötsligt kanske helt andra kunder än de du förväntat dig få letar sig till ditt företag.